Intervju sa Marinom Mas, učesnicom Bosifest-a 2015 sa filmom ”Spartanska logika”

03. april 2016.

Vaši utisci sa prošlogodišnjeg festivala.

Veoma dobar izbor filmova i raznovrsnost. Različiti filmovi i po žanru i po tematici i zbog toga je bilo nekoliko filmova koji su se zaista izdvojili i koji su na mene ostavili veoma jak utisak. Neki kadrovi kao da su mi i sada pred očima. Jedini minus je jedan organizacioni momenat kod prikazivanja filmova: prevod na srpskom je zaklanjao prevod na engleskom i veliki broj filmova je iz tog razloga, nažalost,  meni bio nedostupan. I, takodje,  nije bilo komunikacije između gledalaca i autora filmova (čak sam i ja imala pitanja koja sam htela da postavim kolegama), iako to uvek povećava interesovanje za festival.

Kako Vam se dopao Beograd?

Beograd je jedan od mojih omiljenih gradova. Pun je života, druželjubivosti, ljubaznosti i izuzetno je gostoprimljiv.

Opišite situaciju osoba sa invaliditetom u Rusiji. Kako Rusija radi na inkluziji tih osoba u društvo?

Unapred se izvinjavam zbog malo oštrijih  reči, ali meni se čini da Rusija radi na inkluziji samo na papiru ( čak i ne pričaju o tome). S jedne strane predlogom inkluzivnog obrazovanja, npr. , zatvaraju se specijalne škole. Pri tom niko u tim inkluzivnim školama ne zapošljava pedagoge, prave stručnjake, i njihovo iskustvo uzalud propada. U inkluzivnim školama deca sa invaliditetom u većini slučajeva budu u pratnji roditelja. A o deci sa razvojnim teškoćama neću ni da govorim. To se jedva može nazvati inkluzijom.

U zgradama nema rampi, na ulici takođe. Čak se i u Moskvi, iako je prestonica, retko mogu videti osobe sa invaliditetom, jer je kretanje po gradu za njih skoro nemoguće.

A najstrašnije je ono što je ljudima u glavama. Nadam se da odnos mladih prema invaliditetu počinje da se menja. Zaista želim da verujem u to.

Zašto ste odabrali da snimite baš film o dečaku u kolicima?

To je moj prvi film. Dugo sam se pripremala da počnem snimanje i u jednom trenutku sam samo odlučila da krenem. Za mene je to bio svojevrstan eksperiment: kako snimiti film bez imalo novca. Nisam imala nikakvo dodatno finansiranje i sve se zapravo svelo na to da sam među poznanicima našla dva operatera, koje sam uspela da ubedim da rade sa mnom na snimanju i montaži za simboličan novac.

Za mene je taj projekat bio ne samo finansijski, nego i sociološki eksperiment. Kada sam počinjala da snimam, shvatila sam da želim da radim film o inkluzivnom obrazovanju.  Kakav će i o čemu tačno biti, odlučivala sam tokom  samog  procesa pravljenja filma, kada sam snimila intervjue sa potencijalnim junacima svog filma. Ljošin slučaj je ostavio neizbrisiv trag u mom sećanju. Takav slučaj je veoma redak, u dobrom smislu, i ja nisam mogla da ga propustim.

Kada ste i zašto počeli da se bavite filmom?

Ovaj film ima prilično dugu istoriju. Ja mnogo godina radim kao novinar i ponekad (nažalost, mnogo ređe nego sto bih želela ) pišem o socijalnim pitanjima. U jednom trenutku sam shvatila da postoji pitanje o kojem ne želim samo da pišem, već i da ga prikažem na ekranu. Mnogo je efektnije videti sliku  na ekranu, nego pročitati nešto na listu papira, ili kompjuteru. Prošlo je dosta vremena dok sam odlučila da počnem da snimam.

Trudila sam se da snimim film, a da on ne bude o učeniku prvog razreda Ljoši, koji ide u školu u invalidskim kolicima, već o ljudima koji njega okružuju. Pre svega o njegovim drugarima iz odeljenja. Uzimajući u obzir taj haos koji je u glavama ljudi, meni je bilo veoma važno da pokažerm da je, zapravo, za većinu dece sasvim prirodno da prihvate svog vršnjaka kao obično dete, kao druga za bilo koju igru i nestašluke, čak i ako se on kreće u invalidskim kolicima. I da će se deca podsmevati, ili popreko gledati na svog druga u kolicima samo ako čuju razgovore svojih roditelja o tome kako osobama sa invaliditetom nije mesto među njima. Činilo mi se jako važnim da to pokažem i odraslima.

Zašto baš dokumentarni film?

Zato sto sam ja, pre svega, novinarka. I meni je bilo važno da nađem junaka svog filma u realnom životu.

Kako filmovi o osobama sa invaliditetom  mogu da posluže kao način za razbijanje stereotipa?

S moje tačke gledišta svakako. Zato što je u Rusiji uobičajeno pretvarati se da takvih ljudi uopšte nema. Oni ne postoje. I zvanično i u svakodnevnom životu.

Vaš omiljeni režiser dokumentarnog filma i zašto baš on/ona?

Džon Alpert ( Jon Alpert). Taj čovek me je oduševio. Pre nego što sam se upoznala sa njegovim radom nisam mogla da zamislim da takav dokumentarni pristup postoji među novinarima. Kada junaci i događaji govore sami za sebe, a autorskog teksta uopšte nema.

Da li sada radite na nekom novom filmu?

Da, radim. I ovaj put, moja tema je balet.

NAGRAĐENI FILMOVI BOSIFEST-a 2016

06. jun 2016.

Žiri BOSIFEST-a 2016 u sastavu: Ivan Karl, Nebojša Bradić i Vladan Vukosavljević doneo je odluku da sledeći filmovi budu nagrađeni:

NAGRADA BOSIFEST-a 2016 ZA NAJBOLJI SCENARIO -  film RESTART (autor: Dejan Petrović)

Žiri festivala se pridružuje nizu značajnih festivala u zemlji i svetu i nagradom za scenario Dejanu Petroviću potvrđuje njegov izbor i pristup temi i izražava zahvalnost za film Restart koji je snimio i strpljenje koje je u taj proces utkao.

Nagradu je primio autor Dejan Petrović.

NAGRADA BOSIFEST-a 2016 ZA NAJBOLJU REŽIJU -  film RETINA (autor: Darko Dragičević)

Žiri festivala sa zadovoljstvom nagradu za režiju dodeljuje Darku Dragičeviću za originalni rediteljski postupak filma Retina u kome kombinuje različite izražajne elemente da bi tvorio vizuelno izuzetan, imaginaran svet.

Nagradu je primio producent Austin Stack.

GRAND PRIX BOSIFEST-a 2016 za najbolji film- GABOR (autor: Sebastian Alfie)

Žiri festivala je jednoglasno odlučio da za najbolji film proglasi ostvarenje Gabor kao najcelovitiji rad, priču o posvećenosti, privrženosti i predanosti filmskom poslu, koja prevazilazi, za tu struku, najveću barijeru.

Nagradu je preuzela Ana Nadal, predstavnica filmskog tima.

SPECIJALNO PRIZNANJE BOSIFEST-a 2016 -  film KANTHARI: promena iznutra (autor: Marijn Poels)

Žiri festivala odaje specijalno priznanje filmu KANTHARI: promena iznutra, koji odiše hrabrošću u želji da pronađe odgovore na neka suštinska pitanja, ne samo osoba sa hendikepom, već i nemirnog sveta u kome živimo.

Nagradu je primio producent Tomasz Kozakiewicz.

Bosifest 2016 u medijima

05. jun 2016.

BOSIFEST 2016 je propraćen od strane većeg broja štampanih, elektronskih i TV medija.

U nastavku slede vesti i intervjui povodom ovogodišnjeg festivala.

Direktor festivala, Darko Ivić, za portal o invalidnosti

04. jun 2016.

Veoma sam zadovoljan što ove godine imamo goste iz Irske, Nemačke, Poljske, Hrvatske i Španije. S obzirom na budžet, na ovo smo veoma ponosni, jer svaki festival čine gosti, koji su zapravo ambasadori festivala. Pored raznovrsnog i kvalitetnog filmskog programa, organizovali smo dve veoma uspešne radionice. Jedna se odnosi na biblioteku kao prostor integracije - jer kultura nije luksuz, nego naša stvarna potreba

Reč Darka Ivića, direktora Bosifest-a 2016

19. maj 2016.

BOSIFEST je međunarodni filmski festival osoba sa invaliditetom, jedini te vrste u jugoistočnoj Evropi, koji se ove godine po sedmi put održava u Srbiji. I ove godine će biti prikazan veliki broj filmova - kako u takmičarskom, tako i u revijalnom delu.

Do sada je u okviru BOSIFEST-a prikazano preko 300 filmskih ostvarenja, koja se bave tematikom života osoba sa invaliditetom ili su njihovi autori osobe sa invaliditetom.

Žiri Bosifest-a 2016

18. maj 2016.

Žiri ovogodišnjeg festivala je u sastavu:

  • Srđan Dragojević,
  • Ivan Karl,
  • Nebojša Bradić i
  • Vladan Vukosavljević.

Reč Jelene Gavrilović, selektorke Bosifest-a 2016

28. april 2016.

Ove godine stiglo je 250 filmova, sto je nužno podiglo kriterijume selekcije i nažalost nisu svi kvalitetni filmovi mogli da budu selektovani. Na kraju, za takmičarsku selekciju odabrani su najsnažniji dokumentarni filmovi, a za revijalnu i igrani, animacije, edukativni filmovi... Za oba programa tražili smo sledeće: da je relevantan za domaću publiku, da je vešto režiran, da predstavlja filmsko, a ne televizijsko delo, i da daje svež ugao gledanja na neku temu.

Intervju sa Kineret Hej-Gilor, dobitnicom nagrade za najbolju režiju za film “Koliko ljubavi” na BOSIFEST-u 2015

13. april 2016.

Prošlo je skoro godinu dana od Vaše posete Beogradu. Kakve utiske nosite odavde?

Beograd je neverovatan. Ne znam da li su mi utisci takvi zbog samog grada, ili zbog izuzetnog iskustva koje sam imala tokom trajanja festivala. Doživela sam Beograd kao moderan grad, koji je u isto vreme natopljen istorijom i nasleđem. Ljudi su bili tako fini prema meni, a hrana je bila odlična. 

Intervju sa pobednikom Bosifest-a 2015 - Evgeny Golynkin

05. april 2016.

Vaši utisci sa prošlogodisnjeg festivala, na kom ste dobili Grand prix. Kako Vam se dopao Beograd?

Sam festival je jedan od najjačih utisaka. Ne samo filmovi koji su bili prikazani, već sama činjenica da postoji. Za mene će Darko uvek biti obrazac jake ličnosti, dostojanstvenog ponašanja i veoma mudrog odnosa prema životu. 

Volonteri 2016

04. april 2016.

Volonteri su, kao i prethodnih godina, neizostavni deo BOSIFEST-a. Ove godine imamo volontere sa različitih fakulteta, uključeni su u proces organizacije od samog početka i svakodnevno doprinose svojim trudom i zalaganjem uspešnoj realizaciji festivala. Cilj angažovanja volontera je da se što veći broj mladih ljudi informiše o pravima, položaju i potrebama osoba sa invaliditetom i kako bismo radili na stvaranju empatije, poboljšanju komunikacije, prihvatanju različitosti i rušenju predrasuda o osobama sa invaliditetom.

Intervju sa Marinom Mas, učesnicom Bosifest-a 2015 sa filmom ”Spartanska logika”

03. april 2016.

Vaši utisci sa prošlogodišnjeg festivala.

Veoma dobar izbor filmova i raznovrsnost. Različiti filmovi i po žanru i po tematici i zbog toga je bilo nekoliko filmova koji su se zaista izdvojili i koji su na mene ostavili veoma jak utisak. Neki kadrovi kao da su mi i sada pred očima. Jedini minus je jedan organizacioni momenat kod prikazivanja filmova: prevod na srpskom je zaklanjao prevod na engleskom i veliki broj filmova je iz tog razloga, nažalost,  meni bio nedostupan.